کتاب «روش مدیریت ویل دان» نوشته کن بلانچارد ،تد سیناک،چاک تامپکینز و جیم بالارد کتابی در باره چگونگی اثر بخشی بیشتر در محیط کار و منزل.ماجرای کتاب در یک داستان خلاصه شده است که شخصیت اصلی فردی  است بنام وس کینگسلی(Wes Kingsley) که مدیر بخشی از یک شرکت بزرگ است.وی در جریان یک سفر کاری از یک نمایش حیوانات که در آن  نهنگی بنام (Shamu) ایفای نقش می کند دیدن کرده و به شدت از نحوه کار مربیان شمو تاثیر گرفته تصمیم می گیرد که روش آموزش ویل دان که در مورد نهنگ ها بکار برده می شود را در محل کار خود به اجرا در آورد.
همه ما در زندگی روزه مره عادت کرده ایم که در فرایند ارتباطی خود با دیگران مخصوصاً در زمینه های کاری همیشه موارد منفی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم حتی در مواردی کسی که موارد منفی را سریع تر از دیگران دیده و گوشزد نماید از دید گاه ما آدمی نکته سنج و ریزی بین تلقی می شود.اغلب اوقات سعی می شود این افراد را الگو قرار داده و در روابط خود با دیگران در محیط کار از رفتار آنها تقلید کنیم چرا که بعنوان یک ناظر خارجی اینگونه افراد را افرادی توانمند و دارای اقتدار تصور می کنیم
.
با مطالعه کتاب میل دان متوجه خواهیم شد که می توان با تکیه بر موارد مثبت در روابط (در اداره و یا در منزل) نتایج بسیار متفاوتی (رو به بهبود) را بدست آورد.در خلال داستان «وس کینگسلی» به ما می گوید برای بهتر شدن روابط و بالاتر رفتن راندمان کار باید در برابر اشتباهات تغییر جهت داد
(Redirection) .
به جای اینکه به آنچه که نادرست انجام شده تمرکز کنیم باید انرژی را به سمت نتایج مثبت تغییر جهت دهیم بعبارتی ترکیب روش تغییر جهت و تاکید بر موارد مثبت می تواند دگرگونی بزرگی در روابط ما و اطرافیان بوجود آورد
.
هرکسی یک دریچه ورودی دارد حتی کسانی که انتظار کمک و همکاری از آنها را نداریم چنانچه دریچه ورود به توانایی او را بیابیم و از آن وارد شویم مطئناً می تواند یار و یاور ما در کارها باشد
.
چنانچه هر چه بیشتر به یک رفتار توجه کنیم آن رفتار بیشتر تکرار خواهد شد لذا در روابط خود باید ابتدا سعی کنیم اعتماد متقابل و محکمی بوجود بیاوریم و از همه مهمتر بر موار مثبتی که در اطراف و محیط کار اتفاق می افتد تاکید کنیم و بیشتر مورد توجه قرار دهیم
.
" اگر نمی خواهی رفتار های ضعیف را تشویق کنی وقت زیادی را صرف آنها نکن.پیشرفت را تحسین کنید،این یک هدف متحرک است"



روش مدیریت ویل دان:
روش مدیریت ویل دان،
قدرت روابط مثبت”، به زعم بسیاری از صاحبنظران شاهکار “کن بلانچارد” است که همراه با سه نویسنده دیگر به نامهای “تدلاسیناک” (معاون مدیر عامل و مدیر آموزش حیوانات شرکت تفریحی بوش)، چاک تامپکیز (معاون مدیر عامل و رئیس آموزش حیوانات در پارک تفریحی لسی ورلد شهر اورلاندو ایالت فلوریدار) و “جیم بالارد” (مربی آموزش و نویسنده)کتابی را منتشر نموده اند که هم اکنون به چاپ یازدهم رسیده است
.
ویل دان” معانی ومفاهیم متعددی دارد اما در این کتاب به معنای آموزش پذیری نهنگها آمده است. روشی آموزشی که اثر بخشی خود را در رابطه با انسانها و حیوانات نشان داده و بعنوان یک سیستم مدیریتی در محیط کسب و کار و خانه اثر معجزه آسائی دارد
.
مربیان آموزش نهنگها در پارک تفریحی “سی ورلد” شهر اورلاندو توانائی خاصی در آموزش نهنگها دارند که موثرترین آن، روش “تغییر جهت” نام دارد. آنها به مجرد رویاروئی با رفتارهای ناموفق نهنگها، بلافاصله آن انرژیها را بجای دیگری متمرکز می کردند. این استراتژی ساده ولی قدرتمند به مربیان اجازه می دهد که برای وادار کردن نهنگها به انجام کارهای دلخواه، موقعیت جدیدی ایجاد کنند. همه میدانند که تکیه بر کارهای مثبت اثر بخش ترین راه است اما وقتی کسی کاری می کند که اثر منفی دارد، چکار باید کرد؟ پاسخ اینست
:
بجای تمرکز انرژی بر آنچه که نادرست انجام شده است (همچنان که اکثر ما انجام می دهیم)، آنها انرژی را به سمت نتایج مثبت تغییر جهت می دهند
.
در واقع از زمانی که آقای بلانچارد دریافت که ترکیب، “تغییر جهت” و تکیه بر کارهای مثبت” بعنوان دو روش اثر بخش در مقابل دو روش متداول امروزی یعنی “عدم پاسخ” و پاسخ منفی” در مقابل رفتارهای دیگران(شامل نهنگها و کارکنان) بسیار مناسبتر و نتیجه بخش تر می باشد تصمیم گرفت با همکاری سه نویسنده نامبرده در بالا این کتاب را منتشر نماید. وی معتقد است این کتاب می تواند مهمترین کتابی باشد که تاکنون نوشته است
.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 خرداد 1390    | توسط: سید محمد میرباقری    |    | نظرات()